برگزاری دوره مقدماتی فن بیان تفسیر

برگزاری دوره مقدماتی فن بیان تفسیر در مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی ام الائمه «س» شهرستان نجف آباد.
دوره فرهنگی پژوهشی فن بیان تفسیر ویژه طلاب سطح سه با حضور اساتید مرکز تخصصی تفسیرقرآن ونماز قم؛ حجت الاسلام محمد رضا دیانت، حجت الاسلام رضا مهدیان فر، حجت الاسلام علیرضا افشاری مقدم و حجت الاسلام علی زارعی، در مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی ام الائمه «س» نجف آباد بر گزار شد.
حجت الاسلام دیانت هدف از برگزاری این دوره را بیان کرد و گفت: خیلی از انسان ها هستند که تفسیر نوشته اند، اجتهاد دارند ولی نمی توانند تفسیر را جذاب ارائه دهند؛ گفتن تفسیر غیراز خواندن تفسیر است و میزان شوق یا زدگی دانشجویان، عوام ودیگر افراد به نحوه بیان تفسیر بر می گردد، لذا هرکاری اسلوبی دارد که اگر مراعات نشود کار به درستی انجام نشده است.
استاد مرکز تفسیر قم بر اساس آیاتی از قرآن کریم وظیفه و ویژگی های یک مبلغ را بیان کرد وگفت: غالب های گوناگونی برای گفتن تفسیر وجود دارد؛ 1).سؤالات داخلی؛ سؤال از حروف، علائم، کلمه، رابط بین جمله ها و….2). سؤالات خارجی؛ نحوه پاسخ دادن به شبهات.3). بیان داستان وقصص قرآنی و….می باشد.
حجت الاسلام مهدیان فر استاد یاردانشگاه علوم ومعارف قم گفت: هدف از نزول قران این است که یک جامعه قرآنی داشته باشیم. برای این منظور، نیازمند فرهنگ قرآنی هستیم واگر در جامعه ای ختم قرآن، مسابقات قرآنی و…. برگزارباشد اما فرهنگ قرآنی نباشد ضرر کرده ایم.
وی یکی از مهارت های فن بیان تفسیر را روش برداشت از قرآن دانست و بیان کرد : برای این منظور باید مراحلی را گذراند وآن؛ تفسیر دانی، تفسیرخوانی و تفسیر گویی است که به توضیح پیرامون آن پرداخت.
استاد یاردانشگاه علوم ومعارف قم افزود: از لغزشگاهای در ترجمه؛ وارد نبودن در علم صرف، توجه نکردن به نکات بلاغی وساختاری کلمات و…..می باشد؛ پس در فهم آن باید دقت شود.
حجت الاسلام افشاری مقدم مجری برنامه تلویزیونی تابستانه گفت : ازدلایل اهمیت کارهای دینی برای کودکان؛ احادیث وسیره ی اهل بیت «علیهم السلام» است که در این زمینه وجود دارد؛ پیامبر اکرم «صلی الله علیه وسلم» با آن مقام دینی ومعنوی خود با بچه ها بازی می کرد که یکی از شگردهای مهم درانتقال معارف قرآنی به کودکان، شیوه ارتباط با دنیای کودک است؛ استفاده از انواع بازی های (مفهومی، غیر مفهومی)، مسابقات سه گزینه ای و… انواع طرح های تک برگه ای، طرح دل نوشته ها برای خانم ها و… ازنکاتی که دراین زمینه باید رعایت گردد
محقق ونویسنده کودک تصریح کرد: ماندگاری مطالب در سنین کودکی بسیار زیاداست لذا اگر به روش علمی آموزش دیده شود منجر به عمل خواهد شد.انسان وقتی در کوچکی به یک چیز علاقه پیدا می کند درذهنش نقش می بندد ودیگر تغییر پیدا نمی کند؛ غرب ودشمنان دین اسلام در سه مقطع پیش دبستان ودبستان ونوجوان بسیار کار می کنند واین چیزی است که ما نسبت به آن غافلیم.
وی به معرفی منابع تربیتی کودک پرداخت وخاطر نشان کرد: برای یک مربی کودک، ملاک نمره نیست بلکه شخصیت خود فرد مهم است. در سنین ابتدایی احساسات بچه ها برعقلشان چیره است ؛ بنابراین یک مربی باید کدهایی را استفاده کند که بر احسا سات او تأثیر بگذارد؛ خوش اخلاق بودن، استفاده از روشهای متنوع و…در این زمینه مؤثر است.
حجت الاسلام علی زارعی معاون آموزش ستاد تفسیرقرآن قم گفت : آیا ت قرآن با صوت ،آهنگ ولحن دسته بندی شده است؛ دسته بندی، مهارت وروشی است برای نظم وانسجام بخشیدن به مفاهیم وموضوعات، با هدف سهولت در دسترسی حفظ ونقل مطالب، مشخص شدن محدوده وجایگاه موضوع دسته بندی شده، جذابیت وماندگاری در ذهن وتأثیر بیشتر بر مخاطب.
مبلغ نهاد نمایندگی ولی فقیه دانشگاه شهید بهشتی تهران حجت الاسلام زارعی بیان کرد: اولین وظیفه ما این است که مشکل خود ونیاز جامعه را بشناسیم؛ مخاطب شناسی و نیاز سنجی مسئله ی مهمی است؛ مثل بیماری است که سراغ داروخانه ای می رود که اگر دارویی را نشناسد آن دارو برای او سم است.
وی ابرازکرد: روش دسته بندی با سه رویکرد انجام می گیرد که هر کدام روش خاص خود را دارد؛ 1). اساتید؛ با روش مفاهیم سوره ها، موضوعات، اجمال وتفصیل،…2(. افراد عام؛ مانند ضرب المثل ها، تضاد وتقابل، تکرارو…3). نوجوانان؛ از طریق مقایسه ای، نمایش، اعداد….که به بیان وتوضیح این روشها پرداخت.
لازم به ذکر است؛ این دوره با هدف کاربردی بودن مباحث تشکیل شد. بر همین اساس، در طی این دوره نمونه هایی از طرح ها واجراهایی توسط طلا ب انچام گرفت وحجت الاسلام محمد رضا دیانت درخلال برنامه ها نکاتی را در مورد طب سنتی واسلامی بیان کرد.

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.