نشستی اخلاقی با حضور استاد میرکتولی( بررسی آیات محکم ومتشابه پیرامون هدفمندی افعال خداوند)

.حجت الاسلام میرکتول پیرامون فلسفه خلقت گفت :سؤالی که از آغاز خلقت تاکنون در ذهن بشر بوده است ؛خدا عالم را برای چه خلق کرد ؟وآدم را برای چه آفرید؟ تلاش های عقلانی فلاسفه،عرفا ونویسندگان برای یافتن پاسخ دستاوردهایی راداشته اند که اگر اهل بیت عصمت وطهارت دست بشر رانمی گرفت شاید انسان ها در ورطه ای به پوچ گرایی وبن بست های بزرگان وعالمان دینی همچون صادق هدایت و… می رسیدند.
وی در ادامه بیان نمود:در مواجه با این سؤال باید مسئله را از زاویه عقل تبیین کنید وآموزه های وحیانی آیات وروایات مارابه یک سو ویک هدف کشانده وآن بحث هدفمندی افعال است که عقلاوانسان ها خصوصأ حضرت حق کار بی هدف انجام نمی دهد.
حجت الاسلام میر کتول افزود:همه ماانسان ها به دنبال یک هدف ومقصد می رویم واین هدفمندی افعال ما ملازم با نیاز ونقص است به خاطر همین یا به دنبال ترفیع درجه ،یا به دنبال رفع نقص هستیم پس این موجود ناقص برای رسیدن به کمالات باید تلاش کند.
وی درادامه تصریح کرد:وقتی بحث نظام آفریتش وخلقت آدم مطرح می شود می بینیم خداوند حکیم علی الاطلاق است کار بی هدف انجام نمی دهدونیزغنی علی الاطلاق است وهمه دعا ها ونیاز ها به او منتهی میشود «یا غایة آمال العارفین »و در فلسفه بحثی هست که تمام عرضیات به ذات منتهی می شودامّا ذاتیات به چیزی منتهی نمی شوند«هوالاول والٌٰٔاخر والظاهر والباطن …»پس هدفمندی خدا ملازم با نیازمندی اونیست.
حجت الاسلام میرکتول ضمن سخنی از حضرت علی ((ع) دربیان توصیف خداوندفرمود: اگرتعبیرات بلندی که در نهج البلاغه درمورد خداوند ونیزدیگر تعبیرات ازائمه و پیامبراکرم (ص) رانداشتیم شناخت از خدا نداشتیم.
وی دراین باره گفت: هدف از خلقت بندگی،رسیدن به کمال،آزمایش،رحمت،وشکل گیری انسان کامل استاخلاق

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.