ایام فاطمیه چند روز است ؟

اول اینکه اصل این سؤال اشتباه است، چون دهه یعنی ده شبانه روز و اگر دهه بگوییم دیگر چند روز است معنی ندارد و باید بگوییم ایام فاطمیه چند روز است!!

دوم اینکه چرا دو دهه فاطمیه داریم: علتش این است که تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) دقیقاً مشخص نیست. درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) روایات مختلفی وجود دارد و از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر(ص) بیان شده است ، اما میان علمای شیعه، دو احتمال معتبر است: هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر(ص) یا نود و پنج روز بعد از رحلت ایشان. بنابراین با توجه به رحلت پیامبر اسلام(ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل، شهادت حضرت زهرا(س) است و این ایام را فاطمیة اوّل می‌ خوانند. اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت زهرا(س) از سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیه دوم می‌ خوانند. بنابراین ایام فاطمیه جمعا 6 روز می باشد، 3 روز در ماه جمادی الاول و 3 روز در ماه جمادی الثانی. فاطمیه اول از 13 تا 15 جمادی الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می باشد. و این ایام را شیخ عباس قمی در کتاب شریف مفاتیح الجنان در اعمال ماه های جمادی اول و وجمادی الثانی متذکر شده اند ؛ بنابر این در قدیم فقط سه روز فاطمیه اول و سه روز فاطمیه دوم را عزاداری می کردند.

 و شاید علت اینکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت(س) معرفی شده است به این دلیل است که این احتمال وجود دارد که ماههای قمری از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت حضرت زهرا(س)، 29 روز بوده باشند، حال آنکه د رصورت کامل بودن ماههای قبل، روز شهادت 13جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود. چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری 29 روزه و حداکثر 4 ماه قمری 30 روزه می توانند پشت سر هم قرار گیرند.

 اما در عرف، به دهه دوم جمادی الاول، از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول 75 روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول 95 روز، شهادت حضرت زهرا(س) در آن واقع شده است، دهه فاطمیه دوم گفته می شود. عده ای هم بین دو دهه راجمع می کنند و بیست روز پشت سرهم عزاداری می کنند.

 

در کل دو دهه فاطمیه کار بسیار خوب و پسندیده ای است و این نشان دهنده ارادت به آنحضرت و مظلومیت آن بانوی گرامی است. اما باید توجه داشت که دهه سازی جدیدا به یکی از حربه های دشمنان اسلام تبدیل شده تا دهه محرم را تحت شعاع قرار داده و عزاداری بر ائمه اطهار علیهم السلام را عادی سازی کنند ، بنابراین خوب است که عزیزان کمی دقت کنند.

در حال حاضر همه ساله مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا سلام الله بوسیله مقام معظم رهبری به مدت پنج شب در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار می گردد نه ده شب و نه سه شبانه روز و شاید علت اینکه معظم له از سه روز بیشتر مراسم عزا به پا می کنند بخاطر عظمت مصائب صدیقه طاهره می باشد و علت اینکه این مراسم به دهه نمی رسد شاید بخاطر این باشد که رهبر انقلاب نمی خواهند دهه سازی کرده و یا بر این امر مُهر تایید بزنند.

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
  • 5 stars
    Parichehr
    نظر از: Parichehr
    1400/10/09 @ 07:11:04 ب.ظ

    Parichehr [بازدید کننده]

    سلام. خدا قوت از توضیحات جامع و کامل شما. حقیقتا با توجه به شرایط کنونی جامعه ده روز عزاداری کردند و اصرار بر این کار و به مجادله نشستند که حتما باید این کار صورت گیرد بیشتر نتیجه عکس دارد تا سبب ترویج و حتی علاقه جوانان به مراسمات مذهبی شود.

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.